شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فرانس یوزف یونگ، وزیر دفاع آلمان پیشنهاد کرد سپر موشکی آمریکا که قرار است در لهستان و جمهوری چک راه‌اندازی شود در زیر چتر پیمان ناتو قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، فرانس یوزف یونگ این مطلب را پس از نشست وزیران دفاع ناتو در شهر ویسبادن آلمان اعلام کرد و افزود که به دلیل گفت‌وگوهایی که در همه مراحل بین پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه برگزار می‌شود با قرار گرفتن سپر موشکی آمریکا درکشورهایی که عضو پیمان ناتو هستند می‌توان به نگرانی روسیه پایان داد.

در حاشیه این نشست مشخص شد که آمریکا علاوه بر استقرار پایگاه‌هایی در لهستان و جمهوری چک در نظر دارد سیستم موشکی در قفقاز نیز ایجاد کند.

روسیه بارها اعلام کرد که استقرار این سیستم را به عنوان خطری برای سیستم دفاعی خود می‌داند و این استدلال آمریکا را که این سیستم برای ردگیری موشک‌هایی از کره‌شمالی و احتمالاً ایران است نمی‌پذیرد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که وزیر دفاع آلمان گفته است که یک سیستم دفاعی چندملیتی بهتر است جایگزین طرح آمریکا شود.

سخنان وزیر دفاع آلمان با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شد و یک دیپلمات فرانسوی که در نشست ویسبادن حضور داشت به خبرگزاری فرانسه گفت که از آنجا که آلمان دیدی انتقادی به برنامه موشکی آمریکا در لهستان و چک داشت این پیشنهاد یونگ غیر منتظره بود.

در آلمان نیز به گزارش خبرگزاری آلمان این پیشنهاد وزیر دفاع در تضاد با سخنان وزیر خارجه اشتاین مایر است که دیدی انتقادی نسبت به استقرار این موشکها در چک و لهستان دارد.

در همین حال روزنامه گاردین نیز نوشت که علاوه بر بحران بین روسیه و آمریکا بر سر استقرار موشک‌های آمریکایی در کشورهایی که روزی عضو پیمان ورشو و متحد روسیه بودند، سخنان رئیس تازه سازمان اطلاعات ملی آمریکا که دموکراسی در روسیه را به چالش کشیده بود نیز روابط آمریکا و روسیه را در شرایط بحرانی قرار داده است.

کد خبر 17039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز